هم‌زمان با دفن مخفیانه جسد نصرالله، خامنه‌ای تهدید به حمله دوباره کرد

علم‌الهدی حمله موشکی سپاه به اسرائیل را «اعلام جنگ با استکبار» خواند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه ۱۳ مهر پس از پنج سال غیبت مجددا به نمازجمعه تهران بازگشت و در مراسمی که برای بزرگداشت حسن نصرالله‌، رهبر کشته‌شده حزب‌الله لبنان، در مصلای تهران برگزار شد، تهدید کرد امکان حمله نظامی مجدد جمهوری اسلامی به اسرائیل وجود دارد.

خامنه‌ای در نخستین حضورش در انظار عمومی پس از حمله سه‌شنبه‌شب سپاه پاسداران به اسرائیل و شلیک ۱۸۰ موشک به خاک آن کشور، اقدام گروه حماس در تهاجم، کشتار و به اسارت گرفتن غیرنظامیان در حمله ۷ اکتبر به اسرائیل را «حرکتی قانونی و بین‌المللی» خواند.

او سپس با دفاع از دومین حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل، افزود: «کار درخشان نیروهای مسلح ما در دوسه شب قبل، یک کار کاملا مشروع و قانونی بود. کمترین مجازات برای اسرائیل بود. در این مسیر نه تعلل می‌کنیم و نه دچار شتاب‌زدگی می‌شویم. آنچه را معقول و موردتایید تصمیم‌گیران سیاسی و نظامی کشور باشد، انجام دادیم. در آینده هم اگر لازم باشد، باز دوباره انجام می‌دهیم.»

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش، حملات موشکی حزب‌الله لبنان به خاک اسرائیل را نیز قانونی خواند و از دولت اسرائیل با صفاتی مانند «جنایتکار»، «سگ هار آمریکا» و «گرگ‌صفت» یاد کرد و افزود: «امروز بیشتر صحبت من با برادران لبنانی و فلسطینی است. احکام دفاعی اسلام تکلیف ما را معلوم کرده است. بر اساس قانون بین‌المللی، هیچ کسی حق ندارد به حزب‌الله لبنان اعتراض کند که چرا از مردم غزه دفاع می‌کند.»

رهبر جمهوری اسلامی مردم غزه و لبنان را به زبان عربی خطاب قرار داد و گفت: «چون دشمن شما نمی‌تواند به ساختار قوی حزب‌الله و حماس ضربه بزند، به همین دلیل به ترور چهره‌های مقاومت رو آورده است.»

این در حالی است که در ماه‌های اخیر، بیشتر ساختارهای نظامی حماس و حزب‌الله، گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در غزه و لبنان، در اثر حملات هوایی و زمینی ارتش اسرائیل نابود شده‌اند.

خامنه‌ای ادامه داد: «محصول این رفتار تراکم خشم و افزایش انگیزه مردم، سر برآوردن مردان و سرداران و رهبران و از جان‌گذشتگان بیشتر، تنگ‌تر شدن حلقه محاصره‌ گرگ خون‌آشام و سرانجام، حذف وجود ننگین این رژیم از صحنه وجود است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این جملات تهاجمی علیه اسرائیل در شرایطی بیان شدند که آمریکا و اروپا در ۴۸ ساعت گذشته، از جمهوری اسلامی بابت حمله نظامی به خاک اسرائیل به‌شدت انتقاد کرده و حق اسرائیل را برای دفاع از خود مشروع دانسته‌اند.

این مراسم حکومتی درحالی برگزار شد که فرماندهان ارشد نظامی جمهوری اسلامی و سران سپاه پاسداران در آن حضور نداشتند. روزنامه همشهری درباره این اتفاق نوشت: « ناظران بر این باورند که در درجه نخست با توجه به تهدیدات احتمالی، فرماندهان نظامی در اتاق‌های عملیات حضور دارند تا در صورت نیاز به‌سرعت نسبت به رفع تهدید و یا واکنش به آن اقدام کنند. همچنین فرماندهان نظامی به خودی خود ممکن است هدف جریانات تروریستی باشند و به همین دلیل از حضور در این مراسم خودداری داشته تا تهدید مراسم نمازجمعه مرتفع شود.»

در ساعات اخیر، اخبار متعددی هم درباره حمله قریب‌الوقوع ارتش اسرائیل به برخی زیرساخت‌های جمهوری اسلامی در ایران منتشر شده است. با این حال، دیگر منصوبان خامنه‌ای و امام جمعه‌های شهرهای دیگر ایران هم در این روز مانند رهبر جمهوری اسلامی به تهدید اسرائیل، آمریکا و متحدانش پرداختند.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، حمله موشکی مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل را «اعلام جنگ با استکبار» خواند و گفت: «عملیات وعده صادق۲ مسئله انتقام نبود، بلکه اعلام جنگ با استکبار بود. جبهه مقدم این جنگ همیشه اسرائیل است.»

پیش از آغاز سخنرانی خامنه‌ای در نمازجمعه امروز تهران، مهدی رسولی، از مداحان حکومتی، در این مراسم در نوحه‌ای چنین خواند: «برخیزید که حکم جنگ آمده، برخیزید که چاره‌ای غیر جنگ نیست» و سپس شعار داد: «شده وقت عمل، ما هم شب حمله نشان دادیم، زمین کارزار ما تل‌آویو است، تهران نه.»

هم‌زمان، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که جسد حسن نصرالله، دبیرکل کشته‌شده حزب‌الله لبنان، در یک مکان مخفی دفن شده است تا به این نحو مانع حمله مجدد ارتش اسرائیل به مراسم تشییع جنازه و کشته شدن باقی اعضا و فرماندهان حزب‌الله شوند. جسد حسن نصرالله سه روز بعد از ترور او در جنوب لبنان از میان آوارها پیدا و به خانواده‌اش تحویل داده شد.

در این یک هفته‌ای که از کشته شدن حسن نصرالله و عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران، می‌گذرد، شیخ نبیل قاووق، از مهره‌های ارشد حزب‌الله، و شمار دیگری از نیروهای این گروه هم بر اثر حملات اسرائیل کشته شده‌اند. دو تن از این کشته‌ها داماد و برادر داماد حسن نصرالله بودند که در دو عملیات جداگانه در دمشق و بیروت جان باختند. اسرائیل تنها مسئولیت کشتن محمد جعفر خلیل قصیر، برادر داماد نصرالله، را برعهده گرفته است که آمریکا برای یافتن او ۱۰ میلیون دلار جایزه گذاشته بود.

گفته می‌شود هاشم صفی‌الدین، گزینه اصلی حزب‌الله برای جانشینی حسن نصرالله و سمت دبیرکلی حزب‌الله نیز در بمباران اخیر جنوب لبنان کشته شده است. ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان هنوز این خبر را رسما تایید نکرده‌اند، با این حال از وضعیت سلامتی هاشم صفی‌الدین خبری در دست نیست.